Gebelikte ne kadar kilo alınmalı ?

Ülkemizde hamilelik fizyolojik bir süreç gibi değil de sanki 9 ay sürecek bir hastalık dönemi gibi algılanmakta, anne adayının iki can taşıdığı bu sebeple de iki kişilik yaşaması ve dikkat etmesi gerektiği düşünülmektedir. Aslında baktığınızda gebeliğin ilk 3 aylık döneminde ortalama 8 cm boyunda 20-25 gr ağırlığında küçük bir insan minyatürü taşımaktasınız. Bu kadarcık bir bebeğin ikinci bir porsiyona ihtiyaç duyması mümkün değil. Gebeliği yaklaşık 3 er aylık 3 döneme ayırmaktayız. İlk üç ayda rahminiz halen leğen kemiğinizin içinde olup karnınız çıkmamıştır bile. Bu dönemde normal kilo ile gebe kaldıysanız alınması gereken kilo 0,5 ila 2,5 kg arasındadır. Bebeğinizin tüm önemli yapıları ve organ sistemleri ilk üç ayda oluşur. Ilerleyen gebelik haftaları ile beraber bu organlar büyüyüp gelişirler ve bebeğinizde kilo artışı görülür. Bebek kilo alıp büyümeye devam ettikçe anne adayının da alması gereken kilo miktarı artacaktır. İkinci 3 aylık dönemde haftada yarım kg önerilir. Gebeliğin devamında ikinci 3 aylık dönemde artık karnınız artan kilo ve büyüyen rahim ile beraber öne çıkmaya, pelvisden yukarı doğru yükselmeye başlamıştır.

İlk 20 hafta en fazla 2.5 kg alıp, ilerleyen haftalarda dengeli biçimde kilo alımının devam etmesi en idealidir. Hamilelikte alınan kilolara göz atarsak ; yaklaşık 3.5 kilogramı bebeğe aittir. Bebeğinizin yanı sıra karnınızda 500 gr bebeğin eşi (plasenta), 1 kg kadar da amnion sıvısı taşırsınız. Rahminizde de büyüme ve kilo artışı olur ki bu da 1 kg kadardır. Memeler de 300-500 gr kadar artar. Kan – sıvı miktarı için de 6 kg’lık bir artış hesaplarsak; ortalama olarak 11 – 14 kg arası ideal sayılabilir. Bu veriler tahmini olmakta olup kişiye gore değişebilir.

Doğum ile beraber bu hesapta gördüğümüz kilolar kaybolacak ve bebek ile birlikte gidecektir. Ancak üstüne alınan kilolar gebelikte annelere hatıra kalan ve vermek için uğraştıran kilolar olacaktır. Bu sebeple gebelik boyunca kilo takibinin iyi yapılması , dengeli ve kaliteli beslenme çok önemlidir.

Kilo alımı ve beslenmeniz doktorunuz ve diyetisiyeniniz tarafından boy ve kilonuza göre hesaplanan vücut kitle indexinize, ek hastalıklarınıza gore uygun biçimde hesaplanır ve kişiselleştirilir. Normal VKI (beden kitle indeksi 18,5’in altında)  ile gebe kaldıysanız yani zayıfsanız tahmini hamilelik boyunca yaklaşık olarak 15 kg kadar kilo almanız uygun olacaktır. fazla kilo ile hamileliğe başladıysanız ve VKI yüksek ise hamilelik süresince 8-9 kg almanız bebeğin gelişimi için uygun sayılabilir. Fazla kilo dışında bir de düşük kilo ile doğuma girme problem olanlar var ki; Özellikle son dönem trendlerine ve estetik kaygılara kapılıp, sadece 5-6 kilo alanlar var ki şunu bilmeleri lazım; Gebelik süresince 9’dan az kilo alanların, normal seviyede kilo alanlara göre yüksek oranda erken doğum ve daha fazla oranda düşük kilolu bebek doğurma riskleri bulunmaktadır.

Kilo alımınız rutin muayeneleriniz sırasında takip edilecek ve doktorunuz tarafından bilgilendirileceksiniz. Gebelik başlangıcında, aşırı kilolu veya aşırı zayıfsanız ya da çogul gebelik taşıyorsanız, doktorunuz size uygun kilo yönetim paneli hakkında bilgi verecektir. Mesela, gebeliğe aşırı kilo ile başladıysanız, haftada 250 gr önerebilir. Aynı şekilde, ikiz gebelik yaşıyorsanız, kalori ihtiyacınız tek bebeklere göre daha fazla olacaktır gibi. Son olarak da; hamilelikte vücudunun bozulması endişesiyle yapılan diyetler sonucu vücut gereksinimini karşılayamazsa protein depolarının kullanır. Bu da hem sizin hem bebeğinizin sağlığı açısından riskli ve sağlıksız sonuçlar doğurabilir.

Hamilelik sırasında kilonuzu yönetmek ve kontrolün sizin elinizde olması önemlidir !!

Bu yüzden beslenmenizin kalitesine odaklanmaya çalışın !!