Miyomu ciddiye alın!

Miyomlar halk arasında ‘ur’ olarak tabir edilen rahimde en sık görülen iyi huylu tümor tipidir. Miyomlar rahmin kas tabakasını oluşturan hücrelerden gelişir. Tüm kadınların yaklaşık %25-50’sinde bulunur. 35 yaş üzerindeki yaklaşık her dört ya da beş kadından birinde bulunabilir miyomları olan pek çok kadın bundan haberdar değildir çünkü bu kitleler küçük kalabilir veya herhangi bir belirti ve şikayet oluşturmayabilirler. Ancak bazı kadınlarda miyomlar büyüklük, sayı ve yerleşimlerinden dolayı sorun yaratabilir. Tüm anormal büyümeler gibi, miyomlar bir doktor tarafından incelenmelidir.

Miyom çeşitleri: Her kadında miyomların büyüklüğü, şekli ve yerleşimi farklılıklar gösterebilir. Rahmin içerisinde duvarında veya dış yüzeyinde görülebilirler. Bezelye kadar küçük olabileceği gibi tüm karnı dolduracak kadar büyük boyutlara da ulaşabilir. Bir kadında sadece tek bir miyom veya değişik büyüklükte çok sayıda miyom olabilir. Uzun bir süre çok küçük kalabilir, birden hızla büyüyebilirler veya yıllar boyunca yavaş yavaş büyüyebilirler.

Nedenleri: Miyomlar 30-40 yaş arasındaki kadınlarda en sıktır ancak her yaşta görülebilirler. Miyomlar oldukça sık olmalarına rağmen onlara neyin neden olduğu hakkında çok az şey bilinmektedir. Östrojenin büyümelerini artırdığı düşünülmektedir. Gebelik östrojende artışa sebep olur, menopoz ise düşüşe.

Belirtiler: Miyomlar genellikle hiç belirti vermez. Belirti verecek olursa da; adet düzeninde bozulma, daha fazla kanama, daha uzun veya daha sık adet dönemleri, adet sancısı, adet dışı zamanlarda vajinal kanama ve kansızlık yapabilir. Ağrı; karın veya belde (künt, ağır ve sızlatıcı). Baskı; idrar yapmada zorluk ya da sık idrara çıkma, kabızlık, makatta ağrı ya da barsak hareketlerinde zorluk ve karın krampları, rahimde ve karında büyüme.

Düşükler ve kısırlık: Miyomlar yerleşim yerlerine göre gebe kalmada sıkıntı ya da bebeğin tutunmasında problem ve buna bağlı düşüklere neden olabilir. Bu belirtiler miyomu düşündürebildiği gibi başka sorunların da işareti olabilir. Bu yüzden herhangi bir belirti durumunda doktorunuzu görmelisiniz. Aktif şikayet yapmadan da sizde var olabileceğini unutmadan yılda bir kere kadın doğum hekiminize muayene olmalısınız.

Tanı: Miyom genellikle asemptomatik olduğu için belirti vermeden rutin bir jinekolojik muayene sırasında tespit edilebilir. Ultrasonografi ile rahmin veya pelvik organların bir resmi oluşturulur ve burada miyomlar tespit edilebilir.

Tedavi: Hastada şikayet yapmayan, küçük veya menopoza yaklaşan bir kadında görülen miyomlar sıklıkla tedavi gerektirmez. Bu miyomlar genellikle takip altında tutulur. Ancak belli yakınmalar ve belirtiler tedavi gerekliliğini işaret edebilir. Miyomlar ilişki sırasında ağrıya sebep olmadıkça cinsel aktivitenizi kısıtlamaya gerek yoktur. Miyomlar ilaç veya cerrahi ile tedavi edilebilirler. Miyomlarınız varsa ya da geçmişte olduysa, doktorunuz tarafından düzenli bir şekilde kontrol edilmelisiniz. Düzenli kontroller yaptırmak ve uyarıcı belirtiler hakkında dikkatli olmak tedavi gerektirebilecek değişikliklerden haberdar olmanıza yardımcı olacaktır!